Een dag bij mij
07:00 - Aankomst en Welkom
Bij aankomst begroet ik elk kind persoonlijk. Kinderen worden aangemoedigd om hun jas zelf op te hangen en hun schoenen op de daarvoor bestemde plaats te zetten. De kinderen kunnen na binnenkomst vrij spelen.
08:45 - Ontbijten De kinderen helpen samen met mij mee (indien mogelijk en veilig) om een gezond ontbijt te bereiden. Voor zover mogelijk wordt er dan gevarieerd en veelzijdig gegeten, geprobeerd naar wens van de kinderen. Na het ontbijt helpen de kinderen met het afruimen van de tafel.
09:30 - Groepsactiviteit Er wordt een gezamenlijke activiteit georganiseerd, zoals een kringgesprek, zangmoment, of voorleesmoment. Hier leren kinderen om aandachtig te luisteren, om de beurt te praten en elkaar te respecteren. Als het de leukste dag van de week is, is er een sensorische activiteit waar ze bijvoorbeeld lekker mogen morsen en vuil worden!
10:30 - Tussendoortje
Kinderen helpen met het klaarmaken van hun tussendoortje. Ze wassen fruit, smeren zelf crackers en schenken hun eigen drinken in. Dit bevordert de fijne motoriek en geeft een gevoel van trots en zelfstandigheid. Na het tussendoortje helpen de kinderen met het afruimen van de tafel.
10:45 - Vrij spel De kinderen gaan naar buiten om te spelen. Indien er een kindje nog een dutje nodig heeft, kan dat op dit moment.
11:30 - Voorbereiding op de Lunch Kinderen helpen met het dekken van de tafel. Ze leren hierbij over plaatsing van bestek en servies, en krijgen de verantwoordelijkheid voor hun eigen plek. Dit is een belangrijk moment van de dag waar kinderen leren over samenwerking en zorg voor hun omgeving.
12:00 - Lunch De lunch wordt samen gegeten, waarbij kinderen aangemoedigd worden om zelfstandig te eten (Er wordt gebruik gemaakt van de Rapley methode (de kleintjes methode)). De gastouder eet samen met de kinderen en moedigt gesprekken aan over hun ochtendactiviteiten of andere interesses.
12:45 - Rustmoment en Slaaproutine Na de lunch is het tijd voor rust. Kinderen die een middagslaapje nodig hebben, worden geholpen om zich klaar te maken. De slaapruimte is rustig en kalm, met individuele bedjes. Kinderen helpen mee met het klaarleggen van hun slaapspulletjes, zoals een favoriete knuffel of deken. De gastouder leest een rustig verhaaltje voor of zingt een slaapliedje om de kinderen te helpen ontspannen.
14:30 - Geleid Spel en Leren Na het rustmoment kiezen kinderen weer zelfstandig activiteiten. De gastouder kan specifieke Montessori-materialen aanbieden die gericht zijn op taalontwikkeling, rekenen, of praktische levensvaardigheden zoals het gieten van water, het poetsen van een spiegel of het vegen van de vloer. Kinderen werken in hun eigen tempo en ontdekken spelenderwijs nieuwe vaardigheden. Ook kan er buiten gespeeld worden. Buitenactiviteiten variëren van vrij spel in de zandbak tot gestructureerde activiteiten zoals het verzorgen van planten.
15:30 - Middag Snack Kinderen nemen een middag snack, waarbij ze weer betrokken worden in het voorbereidingsproces. Ze leren over gezonde voeding en krijgen de kans om nieuwe smaken en texturen te ontdekken.
16:00 - Creatieve Activiteiten In de late middag zijn er creatieve activiteiten zoals schilderen, kleien, of muziek maken. Deze activiteiten stimuleren de verbeelding en expressie van de kinderen. Ze leren materialen kennen en experimenteren met kleuren en vormen.
16:30- Vrij Spel en Opruimen De dag eindigt met een laatste vrij spel moment. Kinderen worden betrokken bij het opruimen van de speelruimtes. Dit leert hen verantwoordelijkheid en zorg voor de omgeving waarin ze spelen en leren.
17:00 - Ophalen Ouders komen hun kinderen ophalen. De gastouder neemt de tijd om kort te vertellen over de dag van het kind en eventuele bijzonderheden te bespreken.